Een warm stukje samenleving in een veilige, aangename en positieve leeromgeving.
Naast ons onderwijsaanbod streven we naar:
Visie op inclusief onderwijs:
Om bovenstaande onderwijsprincipes te vertalen willen we een proactief (universele maatregelen voor iedereen) en preventief (secundaire maatregelen op maat en voor sommigen) schoolbeleid waarbij we slechts uitzonderlijk curatieve (tertiaire maatregelen voor enkelen) maatregelen moeten treffen en dit doorheen alle fasen van het zorgcontinuüm. Dit schoolbeleid steunt op:
Bij de uitbouw van het schoolbeleid betrekken we ouders, het CLB en andere schoolnabije en externe partners. In de scholengroep wordt verder ook actief ingezet op:
Tot slot staat een sterk personeelsbeleid centraal dat geënt is op onze visie:
De volledige tekst kan je hier bekijken.
Strategisch doel 1: Scholengroep Vlaamse Ardennen verhoogt het beleidsvoerend vermogen van al zijn leidinggevenden.
Pedagogisch leidinggevenden (algemeen directeur, coördinerend directeurs, directeurs en middenkaders) verwerven competenties inzake strategisch-operationeel schoolmanagement, professionalisering, coaching en duurzaam implementeren. Zij zetten de bakens uit voor het opbouwen van schoolbeleid, die dan op participatieve wijze ingevuld worden.
Strategisch doel 2: Scholengroep Vlaamse Ardennen garandeert kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen.
Het schoolteam vertaalt het schoolbeleid op een handelingsgerichte wijze naar het klasmanagement. Er wordt continu gewerkt aan het verbeteren van resultaten. Daarbij gaat het niet alleen om leerprestaties maar ook om fysiek en sociaal-emotioneel welbevinden. Leerwinst en leerplezier (outcomes) zijn hierbij belangrijke focussen. Deze processen worden geformaliseerd via verslaggeving en gecommuniceerd binnen het team, naar ouders, CLB en andere schoolnabije en relevante externe partners. De procesmatige werking wordt breed geëvalueerd en teruggekoppeld via structureel overleg. Het schoolteam professionaliseert zich continu, onder meer door lerende netwerken, hospiteren, intervisie, enzovoort.
Strategisch doel 3: Het schoolteam ontwikkelt competenties inzake school- en klasmanagement.
Leerkrachten moeten betrokken zijn bij het strategische en operationele luik van het schoolbeleid en de implementatie ervan. Op die manier waarborgen we gedragenheid en gelijkgerichtheid bij het team. We focussen op een proactief beleid waarbij de eerste prioriteit het garanderen van een krachtige leer- en leefomgeving is. Daartoe brengt het team structuur en werkt het talent- en relatiegericht met concrete methodieken, lesinstructies en lesaanpak als handvatten. Zowel sociaal-emotionele, gedragsmatige als cognitieve aspecten binnen het klasmanagement worden geborgd.
Strategisch doel 4: Het schoolteam verbindt zich met alle ouders, CLB en andere schoolnabije en externe partners.
Een veilige en voorspelbare pedagogische schoolcultuur wordt gerealiseerd door contexten te verbinden. In die zin worden ouders, CLB en andere schoolnabije en externe partners uitgenodigd om mee te denken bij het uitbouwen van het schoolbeleid. Binnen deze verbindende dialoog is er transfer in beide richtingen; de school biedt onderwijs- en opvoedingsondersteuning aan ouders en vice versa. Het verbinden en het inzetten van de verschillende expertises van de verschillende partners versterkt de outcomes.