logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen

Scholengroep op Erasmus

Erasmus Berlijn ICT Pasen 2022

Vorige week gingen enkele geluksvogels uit onze scholengroep op Erasmus naar Berlijn rond het thema ICT. Acht leerkrachten en medewerkers uit GO! basisschool Omer Wattez, GO! MPI ’t Craeneveld, GO! kleuter- en basisschool Decroly, GO! basisschool De Polyglot en de centrale diensten van de GO! scholengroep Vlaamse Ardennen mochten zich de hele week verdiepen in allerlei tools en apps die kunnen helpen om van de klas een digitale omgeving te maken.

‘Gepersonaliseerd samen leren’ is één van de speerpunten in de missie van het GO! voor ‘20-‘30. Onze motivatie om aan deze Erasmusweek, georganiseerd door Europass Teacher Academy, deel te nemen, was dan ook om te leren hoe we met digitale tools ‘gepersonaliseerd samen leren’ kunnen implementeren in de klas. Het thema van de Erasmusweek “ICT as a Tool for Student-Centered Classroom” sloot hier perfect bij aan.

Onze delegatie leerde een heleboel apps kennen waarmee je als leerkracht gemakkelijk de autonomie van de leerling, maar ook samenwerking tussen leerlingen kan stimuleren. Met prikbord-apps leren leerlingen om op een digitale manier samen te werken en informatie te verzamelen. Een app als Jigsaw Puzzle laat leerlingen bijvoorbeeld volop aan de slag gaan met ‘peer tutoring’ (leren van elkaar).

Sommige apps zijn voor leerkrachten een ideale manier om vernieuwing te brengen in hun lesmethodes. Voor een ‘flipped classroom’ (waarbij leerlingen thuis de instructie verwerken en in de klas aan de slag gaan) leerden onze mensen een heleboel manieren kennen om instructies te geven voor leerlingen thuis. Zo leerden ze bijvoorbeeld werken met Ed Puzzle (video met instructies en vragen) of leerden ze educatieve podcasts maken. Ook evaluaties kunnen ze nu op een digitale, vernieuwende manier aanpakken met een tikkeltje ‘gamification’ om het allemaal wat leuker te maken. Quiz-apps zijn hiervoor ideaal, maar ook simpele digitale wisbordjes, waarop elke leerling individueel zijn antwoord kan geven aan de leerkracht, kunnen een leuke afwisseling zijn.

De leermotivatie van leerlingen zal alleszins een flinke boost krijgen, wanneer leerkrachten deze apps nog meer gaan gebruiken tijdens de lessen. Leerkrachten slaan eigenlijk twee vliegen in één klap, want de leuke apps zorgen voor meer leermotivatie bij de leerlingen, maar ook voor leerwinst. Het gebruik van apps stimuleert namelijk ook de (in deze tijd broodnodige) digitale vaardigheden bij onze leerlingen.

Onze leerkrachten zijn deze week alleszins volop geïnspireerd om digitale tools te verwerken in de lessen. Het was een interessante reis vol leuke internationale ontmoetingen, nieuwe digitale kennis en Berlijnse cultuur en bezienswaardigheden.

26/4/2022

© 2022 Scholengroep Vlaamse Ardennen, Ronseweg 1, 9700 Oudenaarde