logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen

Creatief schrijven voor kleuters bij Omer Wattez

De Regenbooghoed Digitaal prentenboek Omer Wattez

Verhalen spelen een belangrijke rol in de leefwereld van kleuters. Kijk maar naar het fantasiespel in de speelhoekjes in de klas en naar hoe kleuters aan je lippen hangen bij het voorlezen van boeken. Bij GO! basisschool Omer Wattez gingen ze nog een stapje verder deze week. De kleuters van de derde kleuterklas maakten -helemaal zelf!- hun eigen digitale prentenboek.

“Mijn kleuters hebben uitdaging nodig” vertelt Juf Sinita van de derde kleuterklas. “Tijdens het hoekenspel merkte ik steeds weer op hoeveel fantasie ze allemaal hebben en dus wou ik een project opstarten waarbij ze hun fantasie de vrije loop konden laten gaan”. De juf zorgde voor een aanzet: ze deden enkele spelletjes rond hoeden (een centraal element in het verhaal), verschillende fantasie-activiteiten in muzische vorming en ze bespraken samen het verloop van een verhaal. Daarna was het tijd voor het echte werk.

Klas juf Sinita Omer Wattez

Tijdens een kringgesprek verzonnen ze samen het verhaal voor hun digitale prentenboek. “De kleuters die iets minder snel vanuit zichzelf vertellen in de kring, kwamen eerst aan de beurt om iets te verzinnen. Elk om beurt mochten ze verder breien aan het verhaal en vertellen wat er volgens hen daarna zou gebeuren” vertelt juf Sinita.

Maar een prentenboek heeft niet alleen een verhaal, maar ook prenten nodig natuurlijk. Ook die mochten de kleuters zelf tekenen. “Elke kleuter maakte een tekening bij het stukje dat ze zelf verzonnen hadden. Om ervoor te zorgen dat de figuren in de tekeningen toch wat op elkaar leken, mochten de kinderen naar de voorgaande tekeningen kijken” vertelt de juf verder. “In de laatste fase spraken ze hun tekst onder begeleiding in op de computer.”

Projecten zoals dit leggen de basis voor een leven lang aan lees- en schrijfplezier bij de kleuters. Samen een digitaal prentenboek maken werd een hele beleving. Het stimuleerde het magische en creatieve denken van de kleuters, deed beroep op hun visualisatievaardigheden, zorgde voor een beter begrip van verhaalstructuren en liet hen aan de lijve ondervinden hoe leuk verhalen zijn. Juf Sinita sloot het project af door samen met de kleuters naar hun eigen prentenboekvideo te kijken. Het digitale prentenboek blijft ook beschikbaar in de boekenhoek van de klas. Morgen volgt de apotheose. Dan mogen de kleuters hun verhaal ook in de andere kleuterklassen gaan presenteren.

Bekijk hier het digitale prentenboek De Regenbooghoed

19/1/2023

© 2022 Scholengroep Vlaamse Ardennen, Ronseweg 1, 9700 Oudenaarde