Lagere scholen vinden almaar moeilijker geschikte leerkrachten. Dat is het geval in grootsteden, maar zeker ook op het platteland. In de Vlaamse Ardennen staan verschillende vacatures weken- of zelfs maandenlang open. “Een job als leerkracht in het lager onderwijs is blijkbaar niet meer sexy.”
“We hebben zelf meer dan dertig kandidaten aangeschreven, maar geen leerkracht gevonden die kan inspringen.” Aan het woord is Stan De Wolf, directeur van GO! basisschool Omer Wattez in Schorisse (Maarkedal). “Ook onze oproep op sociale media heeft veel mensen bereikt, maar geen geschikte kandidaat opgeleverd.” Nochtans is de school al een hele tijd op zoek naar vervanging. Eén juf heeft recent een geplande operatie moeten ondergaan, één meester is papa geworden en neemt geboorteverlof. “Omdat we wisten dat we vervanging nodig zouden hebben, zijn we al op voorhand beginnen zoeken. We zien eigenlijk al jaren dat er weinig kandidaten zijn. Het heeft dus niets met de coronapandemie te maken. Blijkbaar is een job in het lager onderwijs niet meer sexy. Weinig studenten kiezen voor de opleiding lager onderwijs en wie toch afstudeert in Gent of Kortrijk heeft in die contreien keuze genoeg aan scholen. Dat is goed voor hen natuurlijk, maar veel scholen op het platteland krijgen vacatures niet ingevuld. Als we dan toch iemand vinden, is het vaak een kleuteronderwijzer. Ik hoor bij collega’s in Maarkedal, Ronse en Oudenaarde net hetzelfde verhaal, ook zij moeten weken of maanden zoeken naar leerkrachten.”
Directeur voor de klas
Het gevolg van de oningevulde vacatures: leerkrachten die moeten inspringen in verschillende klassen, of klasgroepen die samen worden gezet. “De collega’s klagen niet als ze eens een klas moeten overnemen, maar het is niet ideaal. In deze coronatijden hebben ze ook al veel tandjes moeten bijsteken. Daarom sta ik nu zelf vijf weken lang in de namiddag voor de klas in het vijfde leerjaar. De meester heeft zijn geboorteverlof omgezet in halve dagen om deze oplossing te doen werken. In de voormiddag geeft hij dus nog les. Ik vind het wel leuk om nog eens voeling te krijgen met de klas, maar dit is natuurlijk geen oplossing die blijft werken. Als er nu nog een leerkracht uitvalt, bijvoorbeeld met corona, dan kunnen we dat heel moeilijk opvangen. Het lerarenplatform, waarin verschillende leerkrachten zitten die tijdelijk kunnen inspringen in scholen waar dat nodig is, is ook al volledig uitgeput. Op de duur zijn we alleen nog bezig met brandjes blussen en kunnen we onze pedagogische taken niet behoorlijk invullen.”
Een pasklare oplossing voor het lerarentekort is er niet, maar het is duidelijk dat er iets aan gedaan moet worden. “Ik kijk vooral naar de politiek voor een oplossing. Leerkrachten zullen nu wel sneller vast benoemd worden, maar dat is volgens mij niet voldoende. De job moet opnieuw sexy worden”, besluit De Wolf.