logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen

De BroeBELschool ankerschool voor CSF

Cognitief sterk functionerende leerlingen vallen soms uit de boot op school, omdat er geen beleid is om aan hun ondersteuningsnoden tegemoet te komen. De expertise is vaak gewoon niet aanwezig op school. De Vlaamse Overheid zorgde daarom voor extra financiering voor de uitbouw van een CSF-beleid op onze Vlaamse scholen. De BroeBELschool werd één van de ankerscholen die expertise rond CSF zal delen met scholen in de buurt.

In het Regeerakkoord 20219-2024 van de Vlaamse Regering werd expliciet een nieuw beleid uitgestippeld voor onderwijs aan zeer makkelijk lerenden, hoogbegaafden en uitzonderlijk hoogbegaafden. De doelstelling is dat leerkrachten leren om deze kinderen zo vroeg mogelijk te herkennen en dat ze beroep kunnen doen op ondersteuning om aan hun noden tegemoet te komen. Dankzij dit ondersteuningsbeleid werden in 2023 twintig ankerscholen als expertisecentra aangeduid. Deze geselecteerde ankerscholen hadden al een passend beleid en een passende onderwijspraktijk uitgebouwd voor cognitief sterk functionerende leerlingen. Ze wilden die expertise verder ontwikkelen en delen in een lerend netwerk met andere scholen.  Er was ook nood aan een interuniversitair expertisecentrum met wetenschappelijke kennis over CSF om de ankerscholen onderbouwd te begeleiden en monitoren. Dit werd het Interuniversitair Expertisecentrum TALENT (KU Leuven) – Ugent en universiteit Antwerpen.

Het doel van Project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen. Net als alle leerlingen, hebben cognitief sterk functionerende leerlingen behoefte aan en recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften; een aanbod dat hen toelaat om bij te leren, hun cognitieve talenten te ontwikkelen en zich te ontplooien als persoon. Niet alleen kinderen en jongeren zelf varen hier wel bij, maar ook de samenleving. Daarom is het ondersteunen van de ontwikkeling van cognitief talent ook vanuit maatschappelijk oogpunt cruciaal.

Dé BroeBELschool heeft de voorbije jaren sterk ingezet op de werking met cognitief sterke leerlingen. Daar werden ze voor beloond toen ze als één van de twintig ankerscholen werden aangeduid. Dit project stelt de school in staat om de reeds opgedane expertise te delen in een lerend netwerk met andere scholen in de buurt. Scholen die instappen in zo’n netoverschrijdend lerend netwerk rond CSF kunnen zich verwachten aan een intensief traject waarin theorie en praktijkvoorbeelden gecombineerd worden. Er komen verschillende thema’s aan bod, waaronder herkennen en signaleren van CSF kinderen, goede verrijking bieden, hoe CSF-leerlingen motiveren, hoe leerlingen laten versnellen, een verrijkingsklas opstarten, …

Tijdens dit traject zal de school ook de schoolinterne werking nog verder uitwerken en op punt zetten. De werking focust zich nu niet enkel op cognitieve uitdaging bieden aan CSF-leerlingen, maar ook op psycho-educatie (omgaan met faalangst, growth mindset, executieve functies,…). Het team blijft zich ook verder professionaliseren. Er werd o.m. een nascholing gevolgd rond (vroegtijdig) signaleren van cognitief sterke leerlingen en een opleiding rond executieve functies.
Meer lezen?
https://g-o.be/tien-go-ankerscholen-krijgen-extra-middelen-voor-werking-rond-hoogbegaafde-leerlingen
8/10/2024

© 2022 Scholengroep Vlaamse Ardennen, Ronseweg 1, 9700 Oudenaarde