GO! Da Vinci Campus Ronse heeft tijdens deze coronacrisis extra aandacht voor leerlingen die problemen ondervinden om nieuwe leerstof te verwerken. Tijdens de zomervakantie en tussen de herfst- en krokusvakantie hebben leerkrachten daarom extra lessen Nederlands en wiskunde gegeven.
“We zitten nu bijna een jaar in een onderwijs-lockdown”, vertelt GOK-medewerker en leerkracht Nederlands Nathalie Houfflijn. “De leerlingen krijgen al sinds maart van vorig schooljaar deels online lessen. Voor heel wat leerlingen is dat geen evidente manier om nieuwe leerstof te verwerken. We hebben de handen daarom in elkaar geslagen om zowel in de zomervakantie als tussen de herfst- en krokusvakantie onze leerlingen maximaal te ondersteunen door extra lessen te geven voor Nederlands en wiskunde.”
Eén of twee uur extra les
De zomerschool was een samenwerking met het Sociaal Huis van de stad Ronse, maar ook in de herfst- en wintermaanden is er op de GO! Da Vinci Campus aandacht voor leerachterstand. De school heeft daarvoor een subsidie ontvangen van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
“Acht enthousiaste leerkrachten waren bereid om op vrijwillige basis extra lessen Nederlands en wiskunde te geven aan leerlingen van de eerste graad, zowel in de A-stroom als in de B-stroom. Zij inventariseerden de onderwijsnoden van de leerlingen, werkten gepaste lessen uit en gaven één of twee uren extra les per week tussen de herfst- en krokusvakantie. De leerlingen kregen extra uitleg over de leerstof die in het vorige schooljaar aan bod was gekomen en noodzakelijk is voor het behalen van de eindtermen op het einde van de eerste graad. Die lessen zijn nu achter de rug. Het vergde zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten een extra inspanning om na de schooluren deze remediëringstrajecten te geven. Maar het was meer dan de moeite waard, want tenslotte werken we allemaal aan hetzelfde doel: zoveel mogelijk leerlingen de doelstellingen laten behalen.”