logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen logo Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen

Interview met algemeen directeur Ciska Philips

Ciska Philips

“Leerkrachten moeten hun leerlingen graag zien. En ik mijn directeurs.”

Op 1 september 2020 startte Ciska Philips als gloednieuw algemeen directeur van GO! scholengroep Vlaamse Ardennen. Corona zorgde voor een atypische start. We blikken samen met Ciska terug op het traject dat ze tot hier toe afgelegd heeft en haar eerste schooljaar als algemeen directeur. Tenslotte polsen we graag eens naar haar visie na één jaar directeurschap bij de scholengroep. Wat zijn haar stokpaardjes en speerpunten?

 

Wat wou je als kind worden als je later groot was? Was je altijd al gebeten door het onderwijs?

Ik kan me eerlijk gezegd niet meer voor de geest halen wat ik als kind wou worden. Mijn eerste contact met het onderwijs was tijdens mijn studies biologie aan de universiteit. Ik moest in de laatste jaren enkele keuzevakken kiezen en toen was het nog een optie om hiervoor vakken van de lerarenopleiding te nemen. Een extra diploma op mijn cv leek me niet mis. Het was eigenlijk pas tijdens mijn stage dat ik ontdekte dat het onderwijs echt iets voor mij was.

Heb je lang in het onderwijs gestaan? Hoe is je traject tot hier toe verlopen?

Ik heb zoals zovele leerkrachten eerst twee jaar vervangingen gedaan in Oudenaarde. Mijn toemalige directeur vertelde me dat er in de school in Avelgem een leerkracht in de wetenschapsvakken op pensioen ging. Ik wist Avelgem toen zelfs niet eens liggen, maar ik vond het toch de moeite om te solliciteren. En zo ben ik dan in september 2000 begonnen als leerkracht in Avelgem. Ik heb eigenlijk nooit in de privé gewerkt, mijn hart en ziel zit in het onderwijs.

Kan je je een leven buiten het onderwijs voorstellen? Wat zou je jezelf nog wel zien doen als je niet in het onderwijs zou kunnen werken?

Wat ik nog als mogelijkheid zou zien, is een B&B beginnen in een mooie, oude vierkantshoeve. Dat lijkt me nog wel wat.

In Avelgem ben je ook directeur van de school geweest. Hoe is dat gegaan?

Ik heb er 15 jaar als leerkracht en 5 jaar als directeur gewerkt. Het leiding geven heeft er altijd wel al in gezeten. Ik was vroeger ook leidster in de jeugdbeweging bijvoorbeeld. Ik voelde gewoon dat het steeds meer begon te kriebelen om ook op school de leiding op te nemen.

Intussen geef je leiding als Algemeen Directeur van de scholengroep. Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

Ik ben altijd al in de dingen gerold. (Even stil) Dat heeft misschien een te negatieve bijklank. Je kan het omschrijven als ‘keuzes waarin je rolt’, maar dat zijn even goed ‘opportuniteiten die je grijpt’. Wij hebben een team van vrij jonge directeurs in de scholengroep. Als de opportuniteit passeert om algemeen directeur te worden, dan weet je dat het een kans is die je maar één keer zal krijgen.

Pas op, ik vond het niet zo’n makkelijke keuze. Ik moest voor mezelf twee zaken helder krijgen. Eén, wil ik de school waarin ik al zoveel jaren vol goesting heb gewerkt, achterlaten? En twee, kan ik deze job combineren met mijn gezin? Ik heb tijd genomen om alles af te wegen en dan de sprong gewaagd. Eenmaal ik een keuze gemaakt heb, spring ik met twee voeten vooruit in mijn nieuwe functie en zet ik me 100% in.

Ciska Philips
Ciska samengevat in enkele Scrabble-woorden. Bij het afscheid in Avelgem kreeg ze dit mooi aandenken.

Het afgelopen schooljaar was een corona-schooljaar. Heb je desondanks een goede start kunnen nemen als algemeen directeur?

Ik merk dat ik nog steeds dingen aan het ontdekken ben. Corona zorgde er eigenlijk wel voor dat het inwerken wat trager ging. Voor mezelf heb ik intussen goed kunnen oplijsten waar ik als algemeen directeur wil op inzetten, wat ik belangrijk vind voor mijn mensen en waar ik graag naartoe wil met de scholengroep.

Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk om aanspreekbaar te zijn en open en transparant samen te werken. Die nadruk op ‘samen’ vind ik van onschatbare waarde. Ik durf soms nogal eens ‘Sturm und Drang’ te zijn: ik doorloop een heel proces in mijn hoofd en ik wil er daarna meteen invliegen. De ervaring als directeur heeft me geleerd om dat proces te delen met de mensen in het veld, zodat iedereen inbreng heeft en het proces gedragen wordt door de groep.

Wat doet een algemeen directeur van een scholengroep zoal? Waarin wil jij het verschil maken?

De hoofdfunctie van de scholengroep is brede ondersteuning geven aan de directeurs van alle scholen, zodat zij zich kunnen focussen op goed onderwijs in hun school. Zij moeten zich dag in dag uit kunnen bezig houden met het inhoudelijke vlak, samen met hun leerkrachten, leerlingen en ouders. Daarom ondersteunt de scholengroep de scholen via de coördinerende directeurs en via allerlei ondersteunende diensten (financieel, administratief, …).

Mijn voornaamste doel is het ondersteunen en het ontlasten van de directeurs. Dat kan op verschillende vlakken, van iets zeer praktisch als computers bestellen voor alle scholen in de scholengroep samen (in het kader van Digisprong) tot het helpen implementeren van de visie van een school in een nieuwbouwproject.

Als directeur zei ik altijd tegen mijn leerkrachten dat ze hun leerlingen graag moesten zien. Dat is de enige manier om hen te laten groeien. Als directeur vond ik dus ook dat ik mijn leerkrachten graag moest zien en hen altijd alle kansen moest geven. Zij moesten zich gesteund voelen, zodat zij het beste van zichzelf konden geven. Nu als algemeen directeur denk ik hetzelfde over mijn directeurs. Ik moet hen ondersteunen, zodat zij kunnen focussen op wat echt telt: goed onderwijs in hun school.

Die visie zie je trouwens ook terugkomen in de slagzin van onze scholengroep ‘Ruimte om te denken, ruimte om te doen’. We vinden het als scholengroep belangrijk om op elk niveau -leerlingen, leerkrachten én directie- de juiste steun te geven en zo ruimte te creëren voor denken en voor doen. Enkel zo kan je aandacht gaan naar wat ècht belangrijk is in het onderwijs en komt er ruimte voor groei.

 

© 2018 Scholengroep 21 – SGR21 – Vlaamse Ardennen, Ronseweg 1, 9700 Oudenaarde